Чому важливо розвивати уміння активного слухання?

Вміння активного слухання

Останнім часом тема активного слухання стала дуже актуальною. Про важливість цього вміння розповідають на тренінгах з продажу, а роботодавці враховують цю здібність при прийнятті на роботу. Тож зрозуміло, чому всі намагаються знайти і пояснити різницю між поняттями “слухати” і “чути” свого співрозмовника. Якщо “слухання” – це фізична можливість, а саме одне з п’яти головних почуттів людини, то “активне слухання” – це здібність. Цілком можливо мати тільки одну з цих двох можливостей. Наприклад, хтось, хто має слабкий слух, цілком може бути здібним слухачем, якщо навчиться звертати увагу на інформацію, яку до нього намагаються донести, не зважаючи на те, яким саме чином її передають. І так само людина із гострим слухом може абсолютно не чути, що їй намагаються сказати.

Простіше кажучи, ця здатність дає вам можливість правильно розуміти, що має на увазі співрозмовник. Тож пропонуємо розглянути цю тему більш детально: у яких ситуаціях ця навичка стане вам у пригоді, як її опанувати, які проблеми можуть цьому завадити, а також, чому важливо навчатися активному слуханню вже з дитинства.

Як хороші навички слухача можуть вплинути на вашу карєру?

Вміння слухати людей допоможе вам стати більш продуктивним працівником. Воно дозволить вам:

  • ліпше розуміти завдання та очікування вашого керівництва;
  • налагодити контакт із колегами, керівництвом та клієнтами, оскільки кожна людина бажає, щоб її почули і зрозуміли;
  • демонструвати свою підтримку іншим;
  • ліпше працювати в командні;
  • вирішувати проблеми із колегами, замовниками та начальством;
  • змістовно відповідати на питання;
  • розуміти справжній сенс того, про що говорять інші.

Як стати активним слухачем і продемонструвати це іншим?

Більшість людей не є природженими слухачами. І навіть ті, хто насправді прекрасно вміють слухати, інколи поводяться так, ніби зовсім не беруть участі у діалозі. Якщо ви візьмете до уваги наступні пункти, то будете не просто виглядати уважним, а й дійсно навчитесь чути і розуміти людей:

Підтримуйте зоровий контакт
Коли ви дивитесь комусь в очі, у вас немає вибору. Ви дійсно маєте звертати на нього увагу. Тоді у вашого співрозмовника не виникне питання, чи не літаєте ви десь у власних думках.

Не перебивайте
Прибережіть свої питання та коментарі до того моменту, коли людина закінчить говорити. А цей час використайте, щоб добре засвоїти її слова.

Сидіть спокійно
Совання на стільці робить вас стривоженим і незацікавленим у розмові.

Трохи нахиліть голову
Такий жест подає співрозмовнику сигнал, що інформація, яку він прагне донести, не проходить повз вуха опонента.

Будьте уважні до невербальних натяків
Звертати увагу на те, про що людина не сказала, не менш важливо, ніж бути уважним до її слів. Слідкуйте за невербальною поведінкою, наприклад, мімікою, позами, жестами. Це необхідно, щоб мати повне уявлення про головну думку, яку людина намагається донести.

Трохи подайтесь у бік співрозмовника
Так ви виглядатимете більш зацікавленим і дійсно глибше зануритесь у розмову.

Повторіть головні моменти та задайте доречні питання
Коли людина закінчить свою промову, повторіть її основні твердження, щоб переконатись, що правильно їх зрозуміли. Також це хороший час задати питання, якщо вони у вас є.

Бар’єри слухача

Слідуючи цим порадам, ви швидко навчитесь чути людей, але треба бути готовим до перепон, які інколи заважають зрозуміти іншу людину. Ось деякі із них:

  • ваші власні вподобання або упередження;
  • нездатність розуміти співрозмовника через іноземний акцент;
  • неможливість добре все почути через фоновий шум;
  • тривожність, страх або злість;
  • погана концентрація уваги.

Якщо вам довелось зіштовхнутись із будь-яким із цих бар’єрів, спробуйте усунути його. Наприклад, якщо вам складно розуміти людину через іншомовний акцент, попросіть його говорити трохи повільніше. Якщо навколо занадто шумно, запропонуйте продовжити розмову в тихішому місці. Значно більше зусиль доведеться докласти, щоб подолати внутрішні переконання та стереотипи, але просто усвідомити їх – це вже хороший початок.

Умінню чути інших треба вчитися з дитинства

Якщо у вас є діти, можливо, ви знаєте, як це – говорити “зі стіною”. У дітей є надприродна здатність вдавати, що вони слухають, в той час як їхні думки зайняті зовсім іншими речами. Так, це може минутись із часом, але важливо допомагати дитині розвивати вміння слухати інших з раннього віку. Так вона ліпше вчитиметься в школі і збереже ваші нерви. Уміння чути інших підготує її до успішної кар’єри. Ось, що ви можете зробити:

  • коли даєте синові або донечці певні інструкції, попросіть повторити їх в кінці;
  • привчіть його або її тримати зоровий контакт впродовж розмови;
  • читайте дітям вголос, а під час розмови через якийсь час, запитайте, про що ви читали їм раніше;
  • заохочуйте дитину брати участь в активних іграх, які розвивають навичку чути інших людей.

Статтю підготувала Аліна Вяткіна

За матеріалами Careerplanning.about.com

Якщо Вам сподобалось, поділіться корисною інформацією із друзями. Їм буде приємно:)

Вам також має сподобатись...

Для нас важлива Ваша думка!